Vaikka ryhmä olisi pienikin, on hyvä, että paikalla on myös apuohjaaja tai joku lasten vanhemmista. Apuohjaaja voi huolehtia tilanteissa, joissa joku lapsista tarvitsee henkilökohtaista apua, kuten pukeutumisessa, kajakin tyhjentämisessä tai loukkaantumistilanteessa. Pieniä vaarattomia kolhuja sattuu helposti mutta toisin kun aikuiset, lapsi tarvitsee sen hetken tukea todetakseen, että mitään kolhua kummempaa ei sattunut.
Lapset ovat hyvin epätasainen ryhmänä, joku saattaa hermostua helposti vastoinkäymisistä, toinen tekee tunnollisesti, kun taas yksi pulputtaa tekstiä jatkuvasti. Jokaisen huomioiminen yksilönä ja sitten että saa ryhmän toimimaan yhdessä on haastavaa mutta myös samalla ohjaajalle palkitsevaa.
Perheissä voi olla vaikka kaksi lasta, joista toinen ei ole vielä kouluikäinen, ja haluaisi toimintaan mukaan. Esikoululaisen kärsivällisyys ei todennäköisesti riitä melontarallin mukaiseen ohjelmaan, mutta hänen voi ottaa mukaan siksi aikaa, että kokee osallistuvansa. Todennäköisesti lapsi haluaa itse lopettaa aikaisemmin.Tietenkin tilanne on haastavampi jos ryhmä olisi täynnä kouluikäisiä ja nuoremmille ei ole oikein tilaa osallistumiseen.
Vinkit ohjaajalle:
|
Tällä sivustolle on pieni määrä harjoituksia, mutta lisää ideoita voi kehitellä netin ja kirjojen avustuksella. Valitettavasti määrä ei korvaa laatua. Monissa kirjoissa on paljon ideoita, mutta usein ne sisältävät useita versioita samoista ideoista. Tässä kuitenkin muutama kirja, jos asiaan haluaa perehtyä:
- The American Canoe Associations's Kayak and Canoe Games, Laurie Gullion
- Canoe and Kayak Games: 250 Best Paddle Sport Games
Lue seuraavaksi: Huoltajalle
Lue edellinen: Mikä on Melontaralli?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti